نشست واتیکان| «حتی فعالیتهای رایج آنلاین نیز میتوانند تاثیراتی ضدآموزشی داشته باشند»- پژوهشگر مسیحی
لئوناردو نپی از دپارتمان لائیسیته، خانواده و زندگی واتیکان، در دور دوازدهم گفتوگوی دینی مرکز گفتوگوی ادیان و فرهنگهای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و نهاد گفتوگوی ادیان واتیکان، سخنانی درباره شانسها و چالشهای پیش روی خانواده در زمان ما ارائه کرد.
لئوناردو نپی درباره آموزش جوانان و نقشی که خانواده در این ماموریت ایفا میکند، اظهار کرد: امروزه افراد درگیر در زمینه آموزش، عمدتا به دلیل مشکلاتی که در ایجاد رابطه ای معنادار با نسلهای جوان تجربه میکنند با آن مواجه هستند.
عضو دپارتمان لائیسیته، خانواده و زندگی واتیکان افزود: جوانان در محیطهای فرهنگی و حرفهای تجربه میکنند که برخی از این بحرانها عبارتند از کیفیت پایین روابط خانوادگی، تنهایی در لحظات سختی و تغییر الگوهای خانواده که این همه عواملی در افزایش موانع رابطهای به ویژه بین والدین و فرزندان بوده و تاثیری منفی بر امر آموزش به همراه دارد. والدین همواره به طور فزایندهای بزرگسال بودن را دشوار مییابند و این امر مانع از آن میشود تا الگوهای زندگی را براساس ارزشها و جهت گیریهای روشن به فرزندان خود ارائه دهند.
وی با بیان اینکه میل به تغییر و غلبه بر محدودیتها با آموزش فرد به دشواری به آشتی میرسد، ادامه داد: چراکه قبل از هر چیز نیاز به آموزش در مورد استفاده بهینه از آزادی، خودآگاهی و احترام به دیگران دارد. در واقع برای اینکه آزادی در اقدامات غیرمسوولانه حل نشود، باید عمیقا درک شده و به تفسیر درآید.
عضو دپارتمان لائیسیته، خانواده و زندگی واتیکان، درباره چالشهای جدیدی که در مواجهه با فناوریهای نوین صورت گرفته است، گفت: استفاده از دستگاه های دیجیتال افراد را در یک محیط غیرواقعی غوطه ور ساخته و محرکهای مورد پردازش را چندین برابر میسازد که به زیان روابط اجتماعی، تامل، تفکر و آماده سازی شخصی تمام میشود.
نپی همچنین، بیان کرد: اکنون میدانیم که حتی فعالیتهای رایج آنلاین نیز میتوانند تاثیراتی ضدآموزشی داشته باشند. دسترسی به اینترنت الگوهایی از رفتار را به جوانان ارائه میدهد که اغلب غیرانسانی و در تضاد با ارزشهای انسانی و مسیحی و اصول آموزشی است.
وی درباره شیوه آموزش رفتار به کودکان در فضای مجازی، توضیح داد: از یک طرف باید هر آنچه که میسر است را به انجام رسانیم تا حتی با قوانین مناسب تری از دسترسی کودکان به مطالب زیان آور آنلاین جلوگیری کنیم. از سوی دیگر میتوانیم اطمینان حاصل کنیم که تجربیات آنلاین به تجربیات تفکر انتقادی در مورد آنچه که از طریق گفتوگوی آموزشی پیشنهاد میشود تبدیل خواهد شد.
عضو دپارتمان لائیسیته، خانواده و زندگی واتیکان با بیان اینکه یک چالش بسیار مهم برای توانایی یادگیری ما دقیقا با سهولت به دست آوردن نتایج از جستوجوهای آنلاین ایجاد میشود، افزود: این موضوع به طور متناقضی با سهولت زیادی که نتایج به دست آمده را به دست فراموشی میسپارد مطابقت دارد. علت این فراموشی سریع فقدان تجربیات آموزشی است که ما را به سمت به دست آوردن نتایج سوق میدهد. نتایج از انبوه از دادههای مجازی ذخیره شده در جاهای دیگر به دست میآید اما قادر به تشکیل حافظه به معنای انسانی این اصطلاح نیست. حافظه به معنای انسانی که به عنوان کسب اطلاعات و مهارتها در متنوع ترین زمینههای زندگی واقعی درک میشود.
وی همچنین، پیشنهاد کرد که باید از ازدواج به عنوان حرفه و مسیر رشد و تحقق فردی شروع کنیم تا هویت واقعی خانواده را به آن بازگردانیم.
دوازدهمین دور گفتوگوی دینی مرکز گفتوگوی ادیان و فرهنگهای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و نهاد گفتوگوی ادیان واتیکان با عنوان «آموزش جوانان در خانواده به منزله چالشی برای اسلام و مسیحیت» طی روزهای 29 و 30 آبانماه جاری به میزبانی «کاردینال میگل آنجل آیوسو گیسو» رئیس نهاد گفتوگوی ادیان واتیکان و در شهر رم برگزار خواهد شد. سخنرانان در سه محور «مفهوم تربیت خانواده در اسلام و مسیحیت»، «فرصتها و چالشهای تربیت در زمان امروز: از منظر اسلام و مسیحیت» و «تربیت جوانان: فضایی برای گفتوگو و همکاری بین اسلام و مسیحیت» به بیان نقطه نظرات و ارائه مقاله میپردازند.
روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
نظر خود را بنویسید.